Kupujesz samochód albo inny pojazd? Pamiętaj, żeby każdy kupiony pojazd - zarówno nowy z salonu, jak i używany - zarejestrować w urzędzie. Sprawdź, jak to zrobić.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Kto może zarejestrować
- właściciel pojazdu. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli – wszyscy powinni być obecni podczas rejestracji lub z pełnomocnictwem
- osoba, która może reprezentować firmę (właściciel lub pełnomocnik) – jeśli pojazd jest własnością firmy.
Sprawę możesz załatwić również przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.
Co musisz przygotować
- wniosek o rejestrację pojazdu – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie,
- dokument, który potwierdzi, że jesteś właścicielem pojazdu, na przykład umowa kupna/sprzedaży lub faktura VAT za zakup pojazdu,ciągłość dokumentów własności
- dotychczasowe tablice rejestracyjne pojazdu
- dowód rejestracyjny. W dowodzie musi być wpis o ważnym badaniu technicznym. Jeśli minął termin badania technicznego – wykonaj badanie techniczne na stacji kontroli pojazdów i złóż w urzędzie zaświadczenie o jego pozytywnym wyniku.
Co musisz zrobić
- Przed rejestracją ubezpiecz pojazd (kup ubezpieczenie OC). Pamiętaj, że pojazd bez ważnego ubezpieczenia OC nie może poruszać się po drogach.
- Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty – listę dokumentów znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować lub w Poradniku dla interesanta
- Złóż dokumenty w urzędzie. Dokumenty możesz:
- złożyć bezpośrednio w urzędzie,
- złożyć przez internet platforma ePUAP
Urzędnik zarejestruje twój pojazd czasowo na 30 dni. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jak wygląda proces rejestracji.
Kiedy rejestrujesz
Masz na to 30 dni od dnia nabycia pojazdu (na przykład kupna albo darowizny).
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży pojazdów - termin na rejestrację pojazdu nabytego na terytorium RP wynosi 90 dni.
Pamiętaj, że nie możesz poruszać się po drogach pojazdem, który nie jest zarejestrowany.
Ile płacisz
Rejestracja/przerejestrowanie :
- 66,50 zł – przerejestrowanie pojazdu bez zmiany tablic, bez pozwolenia czasowego (dowód rejestracyjny, znaki legalizacyjne)
- 80 zł – przerejestrowanie pojazdu bez zmiany tablic, z pozwoleniem czasowym, ( dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, znaki legalizacyjne)
- 160,00 zł – przerejestrowanie pojazdu ze zmianą tablic, z pozwoleniem czasowym, (dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, znaki legalizacyjne, tablice rejestracyjne)
- 160,00 zł – rejestracja pojazdu z zagranicy (dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, znaki legalizacyjne, tablice rejestracyjne
- 120 zł – przerejestrowanie przyczepy, motocykla ze zmianą tablicy rejestracyjnej z pozwoleniem czasowym
- 110 zł – przerejestrowanie motoroweru ze zmianą tablicy z pozwoleniem czasowym
Wyszczególnienie (z uwzględnieniem opłaty ewidencyjnej):
- Dowód rejestracyjny – 54,00 zł
- Pozwolenie czasowe – 13,30 zł
- Znaki legalizacyjne – 12,50 zł
- Tablice rejestracyjne – 80,00 zł
Opłaty za tablice rejestracyjne :
- Tablice rejestracyjne samochodowe 80 zł
- Tablica rejestracyjna motocyklowa, do przyczepy 40 zł
- Tablica rejestracyjna motorowerowa 30 zł
- Tablice rejestracyjne indywidualne samochodowe – 1000 zł.
- Tablice rejestracyjne indywidualne motocyklowe – 500 zł
- Tablice rejestracyjne zabytkowe samochodowe - 100 zł.
- Tablica rejestracyjna zabytkowa motocyklowa - 50 zł
- Tablica rejestracyjna zabytkowa motorowerowa - 40 zł
Możesz zapłacić:
- w kasie urzędu, w którym rejestrujesz pojazd,
- przelewem na konto urzędu, w którym rejestrujesz pojazd.
Jak wygląda proces rejestracji
Rejestracja czasowa
Podczas pierwszej wizyty urzędnik zarejestruje twój pojazd czasowo na 30 dni. Przez ten czas urzędnik sprawdzi informacje o pojeździe i zapewni produkcję dowodu rejestracyjnego. Ty natomiast dostaniesz od urzędnika pozwolenie czasowe, tablice rejestracyjne , które pozwolą ci swobodnie poruszać się po drogach.
Właściwa rejestracja
W ciągu 30 dni kalendarzowych urzędnik zarejestruje pojazd na stałe, a ty dostaniesz właściwe dokumenty. Pamiętaj, że czasowa rejestracja obowiązuje 30 dni. Jeśli urząd w tym czasie nie zarejestruje pojazdu na stałe – idź do urzędu, żeby wydłużył czasową rejestrację na kolejne 14 dni. Jeśli minie termin czasowej rejestracji – a twój pojazd wciąż nie będzie zarejestrowany na stałe – nie możesz poruszać się nim po drogach. Zazwyczaj urzędy informują, że pojazd jest już zarejestrowany na stałe i można odebrać dowód rejestracyjny.
Pamiętaj, że urzędnik może odmówić ci rejestracji pojazdu (gdy na przykład nie złożysz wszystkich dokumentów albo złożysz kopię jakiegoś dokumentu zamiast oryginału). Decyzję urzędnika dostaniesz pisemnie. Od decyzji urzędnika możesz się odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego. Informację o tym, jak się odwołać, znajdziesz w decyzji, którą dostaniesz od urzędnika.
Klauzula informacyjna
Klauzula informacyjna dla danych osobowych przetwarzanych przez Wydział Komunikacji, Transportu i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Lubartowie
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Powiatu Lubartowskiego z siedzibą
ul. Słowackiego 8, 21-100 Lubartów.
2. Inspektorem Ochrony Danych (IOD) jest Artur Szczupakowski. Można się z nim kontaktować poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
3. Pani/Pana dane zawarte we wniosku będą przetwarzane w celu:
1) Rejestracji pojazdu,
2) Czasowej rejestracji pojazdu w celu: wykonania badań technicznych/przejazdu/wywozu,
3) Czasowego wycofania pojazdu z ruchu, przywrócenia pojazdu do ruchu,
4)Wyrejestrowania pojazdu,
5) Spraw związanych z:
a) wydaniem wtórnika dokumentów komunikacyjnych,
b) wymianą dowodu rejestracyjnego,
c) dopisaniem/wykreśleniem współwłaściciela,
d) wydaniem dodatkowej tablicy rejestracyjnej,
e) wymianą tablic rejestracyjnych, wydaniem wtórnika tablicy/tablic rejestracyjnych,
f) zmianą danych w dowodzie rejestracyjnym,
g) zastawem rejestrowym,
h) wpisaniem adnotacji (np. hak, gaz, taxi, vat itp.),
i) zawiadomieniem o zbyciu, nabyciu pojazdu,
j) wydaniem zaświadczeń w sprawach z zakresu rejestracji pojazdów,
k) wydaniem dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez policję,
l) wydaniem uwierzytelnionej kserokopii dokumentów,
m) realizacją ustawowych działań w przedmiocie nałożenia kary za przekroczenie 30 dniowego terminu na zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu, rejestracje pojazdu,
n) nadaniem cech identyfikacyjnych na nadwoziu i podwoziu (ramie) oraz wykonaniem tabliczki znamionowej zastępczej.
4. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych są: ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (dalej jako „PoRD”), wraz z przepisami wykonawczymi t.j. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz rozporządzeniem Ministra infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a ponadto ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej oraz ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, a także rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
5. W zakresie Pani/Pana danych kontaktowych t.j. numeru telefonu i adresu e-mail podstawą prawną przetwarzania jest Pani/Pana zgoda.
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu wyrejestrowania pojazdu, a następnie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności ze względu na cele archiwalne w interesie publicznym, cele badań naukowych lub historycznych lub cele statystyczne – przez 10 lat. Po tym okresie dane podlegają ekspertyzie archiwalnej przeprowadzanej przez Archiwum Państwowe. W zależności od decyzji archiwum państwowego okres wykorzystania danych w celach archiwalnych zostanie przedłużony lub dane zostaną usunięte.
7. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazane wyłącznie podmiotom, które uprawnione są do ich otrzymania przepisami prawa, w szczególności: Ministerstwu Cyfryzacji (CEPiK), organom ścigania, organom egzekucyjnym, organom podatkowym.
8. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi Administrator zawarł umowę na świadczenie usług, np. PWPW S.A. ul. R. Sanguszki 1, 00-222 Warszawa; COIG S.A. ul. Mikołowska 100, 40-065 Katowice.
9. Pani/Pana dane nie będą podlegać automatycznym sposobom przetwarzania danych opierających się na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, ani nie będą podlegać profilowaniu.
10. Pani/Pana dane nie trafią poza Europejski Obszar Gospodarczy (obejmujący Unię Europejską, Norwegię, Liechtenstein i Islandię).
11. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych, przysługują Pani/Panu następujące prawa:
1) prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych oraz otrzymania ich kopii;
2) prawo żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych w przypadkach, o których mowa w art. 16 RODO;
3) prawo żądania usunięcia danych osobowych w przypadkach określonych w art. 17 RODO;
4) prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych w przypadkach określonych w art. 18 RODO;
5) prawo do przenoszenia danych w przypadkach określonych w art. 20 RODO;
6) prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w sytuacji, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
12. W przypadku, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie osobiście lub pisemnie, a także przez wysłanie wiadomości e-mail o treści wycofania zgody z adresu, którego zgoda dotyczy. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
13. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. W przypadku niepodania przez Panią/Pana danych osobowych wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
14. Podanie przez Panią/Pana danych kontaktowych jest dobrowolne. W przypadku niepodania przez Panią/Pana danych kontaktowych nie będzie możliwe kontaktowanie się z Panią/Panem za pośrednictwem poczty e-mail lub telefonicznie.
Plik | Rozmiar | Utworzono |
---|---|---|
druk wniosek o rejestrację druk_F01__KOM.docx | 29 kB | 2023-09-08 14:18 |
druk wniosek o rejestrację druk_F01__KOM.pdf | 122 kB | 2023-09-08 14:10 |