12 stycznia w siedzibie Starostwa Powiatowego w Lubartowie odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące założeń Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. Szczegółowych informacji na temat programu udzielił Michał Mączka menadżer ds. rozwoju relacji społecznych. W spotkaniu współorganizowanym przez Wydział Inwestycji i Mienia Powiatu uczestniczyli przedstawiciele gmin z terenu powiatu oraz osoby zainteresowane odbudową zabytków.

 

Program kierowany jest bezpośrednio do jednostek samorządu terytorialnego, a za ich pośrednictwem również do podmiotów zobowiązanych do opieki nad zabytkami. Dofinansowanie będzie przyznawane na realizację zadań inwestycyjnych związanych z ochroną zabytków i opieką nad zabytkami. Może być przeznaczone na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego albo na udzielenie dotacji samorządowej na takie prace.

Dofinansowanie pochodzące z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków może wynieść nawet  98 proc. kosztów kwalifikowanych, a jednostka samorządu terytorialnego poniesie minimalny wkład własny w wysokości 2 proc. wartości inwestycji. Zgodnie z regulaminem każda gmina, powiat lub województwo może złożyć maksymalnie 10 wniosków, które będą rozpatrywane według kategorii wartości dofinansowania w limitach: do 150 tys. zł do 200 tys. zł i do 3,5 mln zł.