- Szczegóły
- Artur Pytka
- Kategoria: Załatw sprawę
Chcesz uzyskać prawo jazdy? Masz prawo jazdy i chcesz mieć kolejną kategorię? Sprawdź, jak to zrobić.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Kto może uzyskać
Prawo jazdy może uzyskać każdy, kto mieszka w Polsce przynajmniej od 185 dni i:
- po raz pierwszy chce dostać prawo jazdy – jeśli jest w odpowiednim wieku,
- ma już prawo jazdy i chce uzyskać kolejną kategorię – jeśli jest w odpowiednim wieku.
Wniosek możesz złożyć przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.
Co musisz przygotować
- wniosek o wydanie prawa jazdy – otwórz plik w nowym oknie –pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie,
- orzeczenie lekarskie,
- aktualne zdjęcie,
- dowód osobisty albo paszport. Jeśli jesteś cudzoziemcem, weź paszport albo kartę pobytu,
- dokument, który potwierdzi adres zameldowania, na przykład dowód osobisty, kartę pobytu albo zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały albo czasowy. Jeśli masz nowy dowód osobisty, w którym nie ma adresu zameldowania – weź z dowolnego urzędu gminy zaświadczenie o zameldowaniu. Jeśli nie masz meldunku – zapytaj urzędnika, co zrobić,
- ksero dotychczasowego prawa jazdy – jeśli masz już prawo jazdy i chcesz uzyskać uprawnienie na kolejną kategorię,
- pisemna zgoda rodziców albo opiekuna prawnego – jeśli wkrótce skończysz 18 lat. Idź do urzędu z rodzicem albo opiekunem prawnym – musi podpisać przy urzędniku dokument, w którym zgadza się na rozpoczęcie kursu i wydanie prawa jazdy,
- orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem – jeśli chcesz dostać prawo jazdy kategorii: C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E KA albo gdy starosta skierował cię na badania psychologiczne.
Co musisz zrobić
Od 2014 roku obowiązuje nowa procedura uzyskiwania prawa jazdy. Najpierw dostaniesz numer PKK (Profilu Kandydata na Kierowcę) w wydziale komunikacji swojego urzędu. Jest to unikalny numer każdego kandydata na kierowcę. Dzięki niemu szkoła jazdy i ośrodek ruchu drogowego będą mogły cię wyszukać w systemie. Poniżej znajdziesz kroki nowej procedury.
1. Idź do lekarza, który wykonuje badania kierowców. Możesz skontaktować się ze szkołą jazdy, w której chcesz zrobić kurs – prawdopodobnie współpracuje z takim lekarzem. Lekarz przeprowadzi badanie i zdecyduje, czy możesz kierować pojazdami. Jeśli możesz – dostaniesz orzeczenie lekarskie.
2. Przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
3. Złóż je w odpowiednim urzędzie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz wniosek.
4. Odbierz numer PKK. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie i kiedy odebrać numer PKK.
5. Weź udział w kursie i zdaj egzamin. Masz 2 możliwości.
1. Zapisz się na kurs teoretyczny i praktyczny do szkoły jazdy. Sprawdź, co zrobić.
- Idź do szkoły jazdy i zapisz się na kurs. Weź ze sobą numer PKK.
- Idź do szkoły jazdy i zapisz się na kurs. Weź ze sobą numer PKK.Weź udział w kursie teoretycznym, a potem w praktycznym.
- Zapisz się na egzamin teoretyczny w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD). Weź ze sobą numer PKK.
- Jeśli zdasz egzamin teoretyczny – zapisz się na egzamin praktyczny w WORD-zie.
2. Samodzielnie przygotuj się do egzaminu teoretycznego i weź udział tylko w kursie praktycznym. Sprawdź, co zrobić.
- Zapisz się na egzamin teoretyczny w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD). Weź ze sobą numer PKK.
- Jeśli zdasz egzamin teoretyczny w WORD-zie – idź do szkoły jazdy i zapisz się na kurs praktyczny. Weź ze sobą numer PKK.
- Weź udział w kursie praktycznym.
- Zapisz się na egzamin praktyczny w WORD-zie. Weź ze sobą numer PKK.
6. Jeśli zdasz egzamin praktyczny – WORD wyśle informację o tym do twojego urzędu.
7. Zapłać za wydanie prawa jazdy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
8. Jeśli płacisz w kasie – zanieś potwierdzenie opłaty do pokoju, w którym przyjęto twój wniosek. Jeśli robisz przelew – wyślij e-mail z potwierdzeniem przelewu do urzędu.
9. Odbierz gotowe prawo jazdy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać
Jeśli zdasz egzamin, ale jeszcze nie masz prawa jazdy – nie możesz prowadzić pojazdów bez ważnego prawa jazdy.
PKK — profil kandydata na kierowcę – zestaw danych, które identyfikują osobę, która chce uzyskać prawo jazdy. Na podstawie PKK urzędy, szkoły jazdy, WORD-y oraz inne instytucje, które biorą udział w procesie uzyskiwania prawa jazdy, rozpoznają kandydata na kierowcę.
Gdzie i kiedy odbierasz numer PKK
Masz 2 możliwości odbioru: w urzędzie albo jeśli wniosek wyślesz pocztą – numer PKK też dostaniesz pocztą.
Numer PKK dostaniesz:
- od razu – jeśli twój wniosek będzie kompletny,
- w ciągu 2 dni – jeśli urząd będzie musiał sprawdzić twoje dane,
- w ciągu miesiąca – jeśli urząd musi wyjaśnić twoją sytuację, na przykład masz negatywne orzeczenie lekarskie,
- w ciągu 2 miesięcy – jeśli twoja sytuacja będzie wymagała dodatkowych wyjaśnień.
Ile zapłacisz
100,50 zł za wydanie prawa jazdy.
Dowiedz się w urzędzie, jak możesz zapłacić. Zazwyczaj masz 2 możliwości:
- płacisz w kasie urzędu,
- robisz przelew na konto urzędu.
Ile będziesz czekać
- do 9 dni roboczych od dnia, w którym urząd dostanie potwierdzenie opłaty, twoje prawo jazdy będzie gotowe do odbioru,
- do miesiąca – jeśli urząd musi wyjaśnić twoją sytuację, na przykład dostaniesz zakaz prowadzenia pojazdów albo okaże się, że masz prawo jazdy za granicą,
- do 2 miesięcy – wyjątkowo, jeśli sytuacja będzie wymagała jeszcze dodatkowych wyjaśnień.
Masz 2 możliwości odbioru:
- w urzędzie – zabierz wtedy ze sobą dowód osobisty albo paszport oraz prawo jazdy – jeśli masz,
- pocztą – jeśli zaznaczysz we wniosku odbiór pocztą, wpiszesz swój adres i przed odbiorem odeślesz swoje prawo jazdy.
Sprawdź na stronie www.info-car.pl, na jakim etapie jest twoja sprawa i kiedy możesz odebrać gotowe prawo jazdy. Wystarczy, że podasz swoje dane: numer PESEL, imię i nazwisko.
Jeśli urzędnik odmówi ci wydania prawa jazdy – możesz odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego. Masz na to 14 dni od otrzymania decyzji. Odwołanie złóż w urzędzie, który wydał odmowę.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 627 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 702)
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 231)
Klauzula informacyjna
Klauzula informacyjna dla danych osobowych przetwarzanych przez Wydział Komunikacji, Transportu i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Lubartowie
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Powiatu Lubartowskiego z siedzibą
ul. Słowackiego 8, 21-100 Lubartów.
2. Inspektorem Ochrony Danych (IOD) jest Artur Szczupakowski. Można się z nim kontaktować poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
3. Pani/Pana dane zawarte we wniosku będą przetwarzane w celu:
1) Rejestracji pojazdu,
2) Czasowej rejestracji pojazdu w celu: wykonania badań technicznych/przejazdu/wywozu,
3) Czasowego wycofania pojazdu z ruchu, przywrócenia pojazdu do ruchu,
4)Wyrejestrowania pojazdu,
5) Spraw związanych z:
a) wydaniem wtórnika dokumentów komunikacyjnych,
b) wymianą dowodu rejestracyjnego,
c) dopisaniem/wykreśleniem współwłaściciela,
d) wydaniem dodatkowej tablicy rejestracyjnej,
e) wymianą tablic rejestracyjnych, wydaniem wtórnika tablicy/tablic rejestracyjnych,
f) zmianą danych w dowodzie rejestracyjnym,
g) zastawem rejestrowym,
h) wpisaniem adnotacji (np. hak, gaz, taxi, vat itp.),
i) zawiadomieniem o zbyciu, nabyciu pojazdu,
j) wydaniem zaświadczeń w sprawach z zakresu rejestracji pojazdów,
k) wydaniem dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez policję,
l) wydaniem uwierzytelnionej kserokopii dokumentów,
m) realizacją ustawowych działań w przedmiocie nałożenia kary za przekroczenie 30 dniowego terminu na zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu, rejestracje pojazdu,
n) nadaniem cech identyfikacyjnych na nadwoziu i podwoziu (ramie) oraz wykonaniem tabliczki znamionowej zastępczej.
4. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych są: ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (dalej jako „PoRD”), wraz z przepisami wykonawczymi t.j. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz rozporządzeniem Ministra infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a ponadto ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej oraz ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, a także rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
5. W zakresie Pani/Pana danych kontaktowych t.j. numeru telefonu i adresu e-mail podstawą prawną przetwarzania jest Pani/Pana zgoda.
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu wyrejestrowania pojazdu, a następnie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności ze względu na cele archiwalne w interesie publicznym, cele badań naukowych lub historycznych lub cele statystyczne – przez 10 lat. Po tym okresie dane podlegają ekspertyzie archiwalnej przeprowadzanej przez Archiwum Państwowe. W zależności od decyzji archiwum państwowego okres wykorzystania danych w celach archiwalnych zostanie przedłużony lub dane zostaną usunięte.
7. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazane wyłącznie podmiotom, które uprawnione są do ich otrzymania przepisami prawa, w szczególności: Ministerstwu Cyfryzacji (CEPiK), organom ścigania, organom egzekucyjnym, organom podatkowym.
8. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi Administrator zawarł umowę na świadczenie usług, np. PWPW S.A. ul. R. Sanguszki 1, 00-222 Warszawa; COIG S.A. ul. Mikołowska 100, 40-065 Katowice.
9. Pani/Pana dane nie będą podlegać automatycznym sposobom przetwarzania danych opierających się na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, ani nie będą podlegać profilowaniu.
10. Pani/Pana dane nie trafią poza Europejski Obszar Gospodarczy (obejmujący Unię Europejską, Norwegię, Liechtenstein i Islandię).
11. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych, przysługują Pani/Panu następujące prawa:
1) prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych oraz otrzymania ich kopii;
2) prawo żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych w przypadkach, o których mowa w art. 16 RODO;
3) prawo żądania usunięcia danych osobowych w przypadkach określonych w art. 17 RODO;
4) prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych w przypadkach określonych w art. 18 RODO;
5) prawo do przenoszenia danych w przypadkach określonych w art. 20 RODO;
6) prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w sytuacji, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
12. W przypadku, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie osobiście lub pisemnie, a także przez wysłanie wiadomości e-mail o treści wycofania zgody z adresu, którego zgoda dotyczy. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
13. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. W przypadku niepodania przez Panią/Pana danych osobowych wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
14. Podanie przez Panią/Pana danych kontaktowych jest dobrowolne. W przypadku niepodania przez Panią/Pana danych kontaktowych nie będzie możliwe kontaktowanie się z Panią/Panem za pośrednictwem poczty e-mail lub telefonicznie.
- Szczegóły
- Artur Pytka
- Kategoria: Załatw sprawę
Potrzebujesz dokumentu o nieruchomości, bo musisz zrobić wpis w księdze wieczystej? Uzyskaj wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków. Sprawdź, jak to zrobić.
właściciel, osoba, która ma prawo zarządzać nieruchomością, osoba albo przedsiębiorstwo, które ma prawne powody uzyskania takiego dokumentu.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Kto może uzyskać
- właściciel,
- osoba, która ma prawo zarządzać nieruchomością,
- osoba albo przedsiębiorstwo, które ma prawne powody uzyskania takiego dokumentu.
Co musisz przygotować
Wniosek o wydanie wypisu/wyrysu z ewidencji gruntów i budynków – otwórz plik w nowym oknie – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w starostwie.
Co musisz zrobić
- Pobierz i wypełnij wniosek o wydanie wypisu/wyrysu z ewidencji gruntów i budynków.
- Złóż wniosek. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz wniosek.
- Czekaj na informację od urzędu, ile masz zapłacić.
- Zapłać za wypis i wyrys. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
- Odbierz gotowe dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
Ile zapłacisz
- 140 zł – za elektroniczną wersję wypisu i wyrysu,
- 150 zł – za wydruki wypisu i wyrysu.
Ceny dotyczą jednej nieruchomości w granicach jednego obrębu ewidencyjnego. Na przykład, jeśli w skład twojej nieruchomości wchodzi kilka działek położonych w jednym obrębie ewidencyjnym – zapłacisz 140 albo 150 zł za całość.
Możesz zapłacić:
- przelewem na konto, które poda ci urząd,
- w kasie urzędu.
Ile będziesz czekać
Urząd poinformuje cię, ile czasu potrzebuje na przygotowanie dokumentów. Masz 3 możliwości odbioru gotowego dokumentu (tak, jak zaznaczysz we wniosku):
- w starostwie albo urzędzie,
- pocztą,
- e-mailem.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity — Dz.U. z 2017 r. poz. 2101 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (tekst jednolity — Dz.U. z 2013 r. poz. 262 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (tekst jednolity — Dz.U. z 2016 r. poz. 1034 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu obliczenia opłaty (Dz.U. z 2014 r. poz. 917 z późn. zm.).
- Szczegóły
- Artur Pytka
- Kategoria: Załatw sprawę
Kupujesz lub sprzedajesz samochód? Przekazujesz go jako darowiznę komuś z rodziny? Gdy już sprzedasz lub przekażesz samochód, powiadom o tym urząd. Sprawdź, jak zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Jeśli chcesz złożyć wniosek przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Sprawdź, jak założyć profil zaufany
Kto może zgłosić
Zbycie pojazdu zarejestrowanego zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład sprzedał pojazd albo darował go innej osobie.
Osoba, która tego nie zrobi – może zapłacić karę w wysokości 250 złotych
O dnia 1 stycznia 2024 r nie ma możliwości zgłoszenia nabycia pojazdu .
Co musisz przygotować
- dane nabywcy pojazdu,
- skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, na przykład umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo albo umowę darowizny pojazdu
Co musisz zrobić
Przygotuj skan dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu zarejestrowanego, na przykład skan umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.
Kliknij: WYŚLIJ ZGŁOSZENIE.
Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
Przeniesiesz się do usługi mój Pojazd, w której zobaczysz swoje pojazdy. Przy właściwym pojeździe kliknij Zgłoś zbycie pojazdu. Uwaga! Jeśli nie widzisz pojazdu, który chcesz zgłosić - przejdź do innej usługi.
Jeśli pojazd ma więcej właścicieli, zaznacz oświadczenie, że działasz za ich zgodą.
Podaj datę zbycia pojazdu.
Sprawdź lub uzupełnij swoje dane.
Podaj dane nabywcy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować .
Dołącz skan dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu.
Wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie. Szczególy znajdziesz w sekcji Gdzie zgłaszasz.
Sprawdź formularz zgłoszenia i podpisz elektronicznie podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym.
Wyślij. Wyświetli się komunikat, że twoje zawiadomienie zostało wysłane. Na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Nie dostaniesz innego dokumentu urzędowego, który potwierdza złożenie zgłoszenia.
Kiedy zgłaszasz
Do 30 dni kalendarzowych od zbycia pojazdu, czyli na przykład podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.
Ile będziesz czekać
Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu. Nie dostaniesz jednak oddzielnego dokumentu urzędowego, który to potwierdzi.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.).
Klauzula informacyjna
Klauzula informacyjna dla danych osobowych przetwarzanych przez Wydział Komunikacji, Transportu i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Lubartowie
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Powiatu Lubartowskiego z siedzibą
ul. Słowackiego 8, 21-100 Lubartów.
2. Inspektorem Ochrony Danych (IOD) jest Artur Szczupakowski. Można się z nim kontaktować poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
3. Pani/Pana dane zawarte we wniosku będą przetwarzane w celu:
1) Rejestracji pojazdu,
2) Czasowej rejestracji pojazdu w celu: wykonania badań technicznych/przejazdu/wywozu,
3) Czasowego wycofania pojazdu z ruchu, przywrócenia pojazdu do ruchu,
4)Wyrejestrowania pojazdu,
5) Spraw związanych z:
a) wydaniem wtórnika dokumentów komunikacyjnych,
b) wymianą dowodu rejestracyjnego,
c) dopisaniem/wykreśleniem współwłaściciela,
d) wydaniem dodatkowej tablicy rejestracyjnej,
e) wymianą tablic rejestracyjnych, wydaniem wtórnika tablicy/tablic rejestracyjnych,
f) zmianą danych w dowodzie rejestracyjnym,
g) zastawem rejestrowym,
h) wpisaniem adnotacji (np. hak, gaz, taxi, vat itp.),
i) zawiadomieniem o zbyciu, nabyciu pojazdu,
j) wydaniem zaświadczeń w sprawach z zakresu rejestracji pojazdów,
k) wydaniem dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez policję,
l) wydaniem uwierzytelnionej kserokopii dokumentów,
m) realizacją ustawowych działań w przedmiocie nałożenia kary za przekroczenie 30 dniowego terminu na zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu, rejestracje pojazdu,
n) nadaniem cech identyfikacyjnych na nadwoziu i podwoziu (ramie) oraz wykonaniem tabliczki znamionowej zastępczej.
4. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych są: ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (dalej jako „PoRD”), wraz z przepisami wykonawczymi t.j. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz rozporządzeniem Ministra infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a ponadto ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej oraz ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, a także rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
5. W zakresie Pani/Pana danych kontaktowych t.j. numeru telefonu i adresu e-mail podstawą prawną przetwarzania jest Pani/Pana zgoda.
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu wyrejestrowania pojazdu, a następnie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności ze względu na cele archiwalne w interesie publicznym, cele badań naukowych lub historycznych lub cele statystyczne – przez 10 lat. Po tym okresie dane podlegają ekspertyzie archiwalnej przeprowadzanej przez Archiwum Państwowe. W zależności od decyzji archiwum państwowego okres wykorzystania danych w celach archiwalnych zostanie przedłużony lub dane zostaną usunięte.
7. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazane wyłącznie podmiotom, które uprawnione są do ich otrzymania przepisami prawa, w szczególności: Ministerstwu Cyfryzacji (CEPiK), organom ścigania, organom egzekucyjnym, organom podatkowym.
8. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi Administrator zawarł umowę na świadczenie usług, np. PWPW S.A. ul. R. Sanguszki 1, 00-222 Warszawa; COIG S.A. ul. Mikołowska 100, 40-065 Katowice.
9. Pani/Pana dane nie będą podlegać automatycznym sposobom przetwarzania danych opierających się na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, ani nie będą podlegać profilowaniu.
10. Pani/Pana dane nie trafią poza Europejski Obszar Gospodarczy (obejmujący Unię Europejską, Norwegię, Liechtenstein i Islandię).
11. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych, przysługują Pani/Panu następujące prawa:
1) prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych oraz otrzymania ich kopii;
2) prawo żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych w przypadkach, o których mowa w art. 16 RODO;
3) prawo żądania usunięcia danych osobowych w przypadkach określonych w art. 17 RODO;
4) prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych w przypadkach określonych w art. 18 RODO;
5) prawo do przenoszenia danych w przypadkach określonych w art. 20 RODO;
6) prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w sytuacji, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
12. W przypadku, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie osobiście lub pisemnie, a także przez wysłanie wiadomości e-mail o treści wycofania zgody z adresu, którego zgoda dotyczy. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
13. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. W przypadku niepodania przez Panią/Pana danych osobowych wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
14. Podanie przez Panią/Pana danych kontaktowych jest dobrowolne. W przypadku niepodania przez Panią/Pana danych kontaktowych nie będzie możliwe kontaktowanie się z Panią/Panem za pośrednictwem poczty e-mail lub telefonicznie.
Plik | Rozmiar | Utworzono |
---|---|---|
druk wniosek o rejestrację druk_F01__KOM.docx | 29 kB | 2023-05-24 14:53 |
Pełnomocnictwo | 46 kB | 2020-08-13 08:33 |
- Szczegóły
- Artur Pytka
- Kategoria: Załatw sprawę
Kupujesz samochód albo inny pojazd? Pamiętaj, żeby każdy kupiony pojazd - zarówno nowy z salonu, jak i używany - zarejestrować w urzędzie. Sprawdź, jak to zrobić.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Kto może zarejestrować
- właściciel pojazdu. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli – wszyscy powinni być obecni podczas rejestracji lub z pełnomocnictwem
- osoba, która może reprezentować firmę (właściciel lub pełnomocnik) – jeśli pojazd jest własnością firmy.
Sprawę możesz załatwić również przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.
Co musisz przygotować
- wniosek o rejestrację pojazdu – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie,
- dokument, który potwierdzi, że jesteś właścicielem pojazdu, na przykład umowa kupna/sprzedaży lub faktura VAT za zakup pojazdu,ciągłość dokumentów własności
- dotychczasowe tablice rejestracyjne pojazdu
- dowód rejestracyjny. W dowodzie musi być wpis o ważnym badaniu technicznym. Jeśli minął termin badania technicznego – wykonaj badanie techniczne na stacji kontroli pojazdów i złóż w urzędzie zaświadczenie o jego pozytywnym wyniku.
Co musisz zrobić
- Przed rejestracją ubezpiecz pojazd (kup ubezpieczenie OC). Pamiętaj, że pojazd bez ważnego ubezpieczenia OC nie może poruszać się po drogach.
- Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty – listę dokumentów znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować lub w Poradniku dla interesanta
- Złóż dokumenty w urzędzie. Dokumenty możesz:
- złożyć bezpośrednio w urzędzie,
- złożyć przez internet platforma ePUAP
Urzędnik zarejestruje twój pojazd czasowo na 30 dni. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jak wygląda proces rejestracji.
Kiedy rejestrujesz
Masz na to 30 dni od dnia nabycia pojazdu (na przykład kupna albo darowizny).
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży pojazdów - termin na rejestrację pojazdu nabytego na terytorium RP wynosi 90 dni.
Pamiętaj, że nie możesz poruszać się po drogach pojazdem, który nie jest zarejestrowany.
Ile płacisz
Rejestracja/przerejestrowanie :
- 66,50 zł – przerejestrowanie pojazdu bez zmiany tablic, bez pozwolenia czasowego (dowód rejestracyjny, znaki legalizacyjne)
- 80 zł – przerejestrowanie pojazdu bez zmiany tablic, z pozwoleniem czasowym, ( dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, znaki legalizacyjne)
- 160,00 zł – przerejestrowanie pojazdu ze zmianą tablic, z pozwoleniem czasowym, (dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, znaki legalizacyjne, tablice rejestracyjne)
- 160,00 zł – rejestracja pojazdu z zagranicy (dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, znaki legalizacyjne, tablice rejestracyjne
- 120 zł – przerejestrowanie przyczepy, motocykla ze zmianą tablicy rejestracyjnej z pozwoleniem czasowym
- 110 zł – przerejestrowanie motoroweru ze zmianą tablicy z pozwoleniem czasowym
Wyszczególnienie (z uwzględnieniem opłaty ewidencyjnej):
- Dowód rejestracyjny – 54,00 zł
- Pozwolenie czasowe – 13,30 zł
- Znaki legalizacyjne – 12,50 zł
- Tablice rejestracyjne – 80,00 zł
Opłaty za tablice rejestracyjne :
- Tablice rejestracyjne samochodowe 80 zł
- Tablica rejestracyjna motocyklowa, do przyczepy 40 zł
- Tablica rejestracyjna motorowerowa 30 zł
- Tablice rejestracyjne indywidualne samochodowe – 1000 zł.
- Tablice rejestracyjne indywidualne motocyklowe – 500 zł
- Tablice rejestracyjne zabytkowe samochodowe - 100 zł.
- Tablica rejestracyjna zabytkowa motocyklowa - 50 zł
- Tablica rejestracyjna zabytkowa motorowerowa - 40 zł
Możesz zapłacić:
- w kasie urzędu, w którym rejestrujesz pojazd,
- przelewem na konto urzędu, w którym rejestrujesz pojazd.
Jak wygląda proces rejestracji
Rejestracja czasowa
Podczas pierwszej wizyty urzędnik zarejestruje twój pojazd czasowo na 30 dni. Przez ten czas urzędnik sprawdzi informacje o pojeździe i zapewni produkcję dowodu rejestracyjnego. Ty natomiast dostaniesz od urzędnika pozwolenie czasowe, tablice rejestracyjne , które pozwolą ci swobodnie poruszać się po drogach.
Właściwa rejestracja
W ciągu 30 dni kalendarzowych urzędnik zarejestruje pojazd na stałe, a ty dostaniesz właściwe dokumenty. Pamiętaj, że czasowa rejestracja obowiązuje 30 dni. Jeśli urząd w tym czasie nie zarejestruje pojazdu na stałe – idź do urzędu, żeby wydłużył czasową rejestrację na kolejne 14 dni. Jeśli minie termin czasowej rejestracji – a twój pojazd wciąż nie będzie zarejestrowany na stałe – nie możesz poruszać się nim po drogach. Zazwyczaj urzędy informują, że pojazd jest już zarejestrowany na stałe i można odebrać dowód rejestracyjny.
Pamiętaj, że urzędnik może odmówić ci rejestracji pojazdu (gdy na przykład nie złożysz wszystkich dokumentów albo złożysz kopię jakiegoś dokumentu zamiast oryginału). Decyzję urzędnika dostaniesz pisemnie. Od decyzji urzędnika możesz się odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego. Informację o tym, jak się odwołać, znajdziesz w decyzji, którą dostaniesz od urzędnika.
Klauzula informacyjna
Klauzula informacyjna dla danych osobowych przetwarzanych przez Wydział Komunikacji, Transportu i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Lubartowie
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Powiatu Lubartowskiego z siedzibą
ul. Słowackiego 8, 21-100 Lubartów.
2. Inspektorem Ochrony Danych (IOD) jest Artur Szczupakowski. Można się z nim kontaktować poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
3. Pani/Pana dane zawarte we wniosku będą przetwarzane w celu:
1) Rejestracji pojazdu,
2) Czasowej rejestracji pojazdu w celu: wykonania badań technicznych/przejazdu/wywozu,
3) Czasowego wycofania pojazdu z ruchu, przywrócenia pojazdu do ruchu,
4)Wyrejestrowania pojazdu,
5) Spraw związanych z:
a) wydaniem wtórnika dokumentów komunikacyjnych,
b) wymianą dowodu rejestracyjnego,
c) dopisaniem/wykreśleniem współwłaściciela,
d) wydaniem dodatkowej tablicy rejestracyjnej,
e) wymianą tablic rejestracyjnych, wydaniem wtórnika tablicy/tablic rejestracyjnych,
f) zmianą danych w dowodzie rejestracyjnym,
g) zastawem rejestrowym,
h) wpisaniem adnotacji (np. hak, gaz, taxi, vat itp.),
i) zawiadomieniem o zbyciu, nabyciu pojazdu,
j) wydaniem zaświadczeń w sprawach z zakresu rejestracji pojazdów,
k) wydaniem dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez policję,
l) wydaniem uwierzytelnionej kserokopii dokumentów,
m) realizacją ustawowych działań w przedmiocie nałożenia kary za przekroczenie 30 dniowego terminu na zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu, rejestracje pojazdu,
n) nadaniem cech identyfikacyjnych na nadwoziu i podwoziu (ramie) oraz wykonaniem tabliczki znamionowej zastępczej.
4. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych są: ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (dalej jako „PoRD”), wraz z przepisami wykonawczymi t.j. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz rozporządzeniem Ministra infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a ponadto ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej oraz ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, a także rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
5. W zakresie Pani/Pana danych kontaktowych t.j. numeru telefonu i adresu e-mail podstawą prawną przetwarzania jest Pani/Pana zgoda.
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu wyrejestrowania pojazdu, a następnie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności ze względu na cele archiwalne w interesie publicznym, cele badań naukowych lub historycznych lub cele statystyczne – przez 10 lat. Po tym okresie dane podlegają ekspertyzie archiwalnej przeprowadzanej przez Archiwum Państwowe. W zależności od decyzji archiwum państwowego okres wykorzystania danych w celach archiwalnych zostanie przedłużony lub dane zostaną usunięte.
7. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazane wyłącznie podmiotom, które uprawnione są do ich otrzymania przepisami prawa, w szczególności: Ministerstwu Cyfryzacji (CEPiK), organom ścigania, organom egzekucyjnym, organom podatkowym.
8. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi Administrator zawarł umowę na świadczenie usług, np. PWPW S.A. ul. R. Sanguszki 1, 00-222 Warszawa; COIG S.A. ul. Mikołowska 100, 40-065 Katowice.
9. Pani/Pana dane nie będą podlegać automatycznym sposobom przetwarzania danych opierających się na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, ani nie będą podlegać profilowaniu.
10. Pani/Pana dane nie trafią poza Europejski Obszar Gospodarczy (obejmujący Unię Europejską, Norwegię, Liechtenstein i Islandię).
11. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych, przysługują Pani/Panu następujące prawa:
1) prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych oraz otrzymania ich kopii;
2) prawo żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych w przypadkach, o których mowa w art. 16 RODO;
3) prawo żądania usunięcia danych osobowych w przypadkach określonych w art. 17 RODO;
4) prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych w przypadkach określonych w art. 18 RODO;
5) prawo do przenoszenia danych w przypadkach określonych w art. 20 RODO;
6) prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w sytuacji, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
12. W przypadku, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie osobiście lub pisemnie, a także przez wysłanie wiadomości e-mail o treści wycofania zgody z adresu, którego zgoda dotyczy. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
13. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. W przypadku niepodania przez Panią/Pana danych osobowych wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
14. Podanie przez Panią/Pana danych kontaktowych jest dobrowolne. W przypadku niepodania przez Panią/Pana danych kontaktowych nie będzie możliwe kontaktowanie się z Panią/Panem za pośrednictwem poczty e-mail lub telefonicznie.
Plik | Rozmiar | Utworzono |
---|---|---|
druk wniosek o rejestrację druk_F01__KOM.docx | 29 kB | 2023-09-08 14:18 |
druk wniosek o rejestrację druk_F01__KOM.pdf | 122 kB | 2023-09-08 14:10 |